Departament de Llenguatge Musical, Misce·lània

Guia d’orquestra per a joves, de B. Britten

orquestra

L’obra va ser escrita l’any 1946, per il·lustrar musicalment un reportatge cinematogràfic, “Guia d’orquestra” per a gent jove de les escoles d’Anglaterra.

La música sola, però, ha tingut prou caràcter perquè aquesta composició hagi estat inclosa, fa molts anys, en els programes de concert de les millors orquestres simfòniques de tot el món.

L’autor ens presenta, primerament, el tema, original d’un gran compositor anglès del s.XVII, Henry Purcell (1658-1695), el qual ens permet escoltar:

  1. L’orquestra completa.
  2. Les tres famílies que la integren, una per un i en aquest ordre:
vent de fusta
 vent de metall
corda
percussió

3. L’orquestra altre cop.

Sobre aquest tema, l’autor basteix tota una sèrie de “variacions”, és a dir, modificacions de ritme, melodia, harmonia.

A partir d’aquest moment, comença la presentació dels diferents instruments, generalment per parelles. Es poden captar així les possibilitats sonores i tècniques de cada un d’ells, a mesura que van apareixent.

La presentació segueix aquest ordre:

flauta-flautí
oboè
clarinet
fagot
violí
viola
violoncel
contrabaix
arpa
trompes
trompeta
trombó-tuba
tots els instruments de percussió

A continuació, ens torna a fer escoltar tots els instruments començant pels primers (flauta i flautí, i seguint el mateix ordre) en forma de fuga.

Tots van tocant contínuament, més o menys fort, amb més o menys importància segons si exposen el tema o bé acompanyen altres instruments. Quan ja s’ha incorporat al conjunt la percussió, torna a escoltar-se, enmig del tema fugat que ha iniciat aquesta darrera part de l’obra, el tema principal que ja hem escoltat al principi; la marxa solemne, majestuosa, composta per Purcell ja fa molts anys.

Per un treball a classe convindrà que aneu dient als alumnes el nom de l’instrument, quan aquest comença a sonar o quan està a punt de sentir-se. Ells poden anotar-ho per ordre d’audició. En arribar el tema fugat, constataran l’entrada dels instruments pel seu so, ja que el compositor, com hem dit, els fa intervenir en el mateix ordre del passatge anterior.

Alguns exercicis per treballar l’obra:

Exercicis d’atenció-percepció-memòria

  • De quina nacionalitat hem dit que era el compositor que va escriure aquesta obra?
  • De qui és el tema principal?
  • A quina època va viure Purcell? I Britten?
  • En quin ordre apareixen les diferents famílies instrumentals?
  • A quina família pertany l’arpa?
  • Sabríeu dibuixar un instrument de cada família?

Exercicis memòria auditiva-percepció

  • Escoltarem dues o tres vegades el tema principal.
  • Intentarem cantar-lo, totalment o parcialment.
  • Indicarem, aixecant la mà, quan el tornem a escoltar, cosa que serà gairebé a la fi de l’obra.
  • Distingir quins són els instruments (famílies) que sonen en els darrers moments de l’obra o que mantenen l’acord final tots sols. (Vent de metall).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s